lauantai 7. marraskuuta 2015

Millainen matkailija sinä olet?

Oletko mukavuudenhaluinen, seikkailija, vai haaveilija? Vai kenties kaikkia näitä? 
Minä ainakin tunnustan. On vaikea lokeroida itseään vain yhteen sanaan. On matkoja, jolloin haluan puitteilta enemmän luksusta, ja matkoja jolloin mennään mahdollisimman pienellä budjetilla, tien päällä seikkaillen. 


Matkablogeissa kiertää parhaillaan "miksi sinä matkustat?" tarinahaaste, ja oma ajatukseni kiteytyy sanaan "utelias". Matkustan koska olen utelias näkemään uusia paikkoja ja ihmeellisiä asioita. Se kertoo myös millainen matkailija olen. Utelias. 


Viime vuosina matkustustahtini on ollut kiireisempi kuin koskaan. Olen lähtenyt matkalle aina mahdollisuuden tullen, ja pankkitilin saldon kustannuksella sen keikkuessa vaarallisissa lukemissa. Yhden vuoden sisään erilaisia matkoja on kertynyt nyt kahdeksan. Silti minusta tuntuu, että mitä enemmän matkustan, sitä vähemmän koen nähneeni. Nälkä kasvaa syödessä. Muiden matkablogit toki vaikuttaa tähän myös, maailmassa on niin paljon hienoja paikkoja ja mahdollisuuksia käydä niissä on vain harvakseltaan. Välillä ajatus oikein ahdistaa, jos sitä jää liiaksi miettimään.


Haluatko nähdä paljon kohteita tiuhaan tahtiin, vai viettää rauhassa aikaa yhdessä paikassa tutustuen siihen perinpohjaisesti? Onko kokemuksessa tärkeämpää määrä vai sen laatu? 
En tiedä itsekään. Vastaus vaihtelee päivittäin. Jos olen pitkään aloillani, tulen levottomaksi ja kaipaan tien päälle, näkemään uusia paikkoja. Hektisellä tahdilla taas toivoisin että aikaa tutustua olisi enemmän.


Olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia aiheesta, joko kommenttikentässä tai blogeissa omissa kertomuksissaan. Jos nappaat kiinni aiheesta, linkkaathan sen tämänkin kommentteihin?

Jutun kuvat vuoden aikana tehdyiltä matkoilta.


3 kommenttia:

  1. Mä olen kyllä kans mukavuudenhaluinen, seikkailija ja haaveilija samaan aikaan! On tosiaan hirveän hankala lokeroida itseään (tai matkojaan), kun menee vähän tilanteen mukaan. Joskus mietin myös tuota laatu vai määrä kysymystä ja olen tullut siihen tulokseen, että siinä määrin kuitenkin tuo määrä, että olen valmis karsimaan esim. hotellitasosta, jos sen myötä voin toteuttaa jonkun toisen reissun. Samoin jos lomaa on "vain" alle 2vkoa, olen silti valmis matkustamaan suht kauaskin, vaikka samalla rahalla olisi kivempi olla pidempäänkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä vastauksesta, jostain syystä huomasin tämän vasta nyt! Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

      Poista
  2. Oletpa paljon ehtinyt reissaamaan. Olen itse aika samanlainen matkaaja. Välillä haluaisin pysähtyä pidemmäksi aikaa yhteen paikkaan ja välillä alkaa taas levoton mieli vaatimaan tien päälle. Tykkään kaikista nähtävyyksistä ja museoista, mutta myös rentoutumisesta rannalla ja kahviloissa istumisesta.

    VastaaPoista